Згідно зі ст. 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд», заготівля на територіях природно заповідного фонду деревини, лікарських та інших цінних рослин, їх плодів, сіна, та інші види використання можуть здійснюватися лише за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
Згідно ст.91 цього ж Закону встановлено, що спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється в межах ліміту, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також на підставі дозволів, що видаються обласними державними адміністраціями.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 р. № 459 «Про порядок видачі дозволів на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду і встановлення лімітів використання ресурсів загальнодержавного значення» встановлено порядок, згідно з яким ліміти визначають обсяги природних ресурсів, на основі яких видаються дозволи на спеціальне використання природних ресурсів. Такі ліміти затверджуються Міндовкілля за поданням органів, у віданні яких знаходяться ці природні ресурси, на підставі обґрунтовуючих матеріалів, погоджених з відповідними науковими установами і державними управліннями екології та природних ресурсів в областях. Видача ж дозволу на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення надається обласною державною адміністрацією на підставі клопотання (заявки) природокористувача з обґрунтуванням потреби в цих ресурсах.
Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища
від 24.01.2008 р. № 27, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.02.2008 за №117/14808, затверджено Інструкцію про застосування порядку установлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, (далі – Інструкція). Інструкцією передбачено, що ліміти на заготівлю встановлюються з визначенням меж, площ територій природно-заповідного фонду та умов проведення зазначеного виду природокористування.
Інструкцією передбачено установлення лімітів на заготівлю природних ресурсів за умови, що така діяльність не суперечить цільовому призначенню територій та об'єктів природно-заповідного фонду, установленим вимогам щодо охорони, відтворення та використання їх природних комплексів та окремих об'єктів.
Пунктом 1 розділу II Інструкції встановлено, що заявники, у віданні яких знаходяться природні ресурси, готують такі обґрунтовуючі документи щодо необхідності встановлення лімітів:
- проєкт ліміту, складений за формою, у трьох примірниках;
- обґрунтування затвердження ліміту, погоджене з відповідними науковими установами, яке має враховувати відповідність виду використання природного ресурсу меті, завданням і режиму території або об'єкта природно-заповідного фонду і містити:
- обсяг використання природного ресурсу території або об'єкта природно-заповідного фонду;
- методи та знаряддя вилучення ресурсу, їх кількість;
- строк та умови використання;
- пояснення необхідності використання певного виду природного ресурсу;
- місце використання із зазначенням функціональної зони установи природно-заповідного фонду, якщо для неї зонування території передбачено Законом України "Про природно-заповідний фонд України";
- площу в гектарах;
- обґрунтування обсягів використання, які не нанесуть шкоди природним комплексам, що охороняються, і не призведуть до їх деградації;
- інформацію про наявність видів рослин та тварин, занесених до Червоної книги України, рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, видів рослин і тварин та природних оселищ, що знаходяться під охороною Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі;
- витяг з рішення наукової або науково-технічної ради установи природно-заповідного фонду, для якої створення такої ради передбачено Законом України "Про природно-заповідний фонд України", за результатами розгляду проєкту ліміту та всіх обґрунтовуючих документів;
- картосхему території або об'єкта природно-заповідного фонду із зазначенням ділянок, де буде здійснюватися використання природного ресурсу.
Зазначений перелік документів є вичерпним.
Згідно з п. 2. розділу II Інструкції, заява та пакет документів, передбачені пунктом 1 розділу II Інструкції, подаються заявником або його уповноваженою особою особисто або надсилаються поштовим відправленням до Міндовкілля вчасно, з обов’язковою умовою - до моменту проведення робіт пов’язаних з використанням природних ресурсів.
Таким чином, суб’єкт господарювання, який має намір в рамках чинного законодавства здійснити заготівлю сіна на землях територіальної громади, які входять до складу національного природного парку «Гомільшанські ліси», для початку процедури затвердження ліміту та отримання спеціального дозволу, має підготувати відповідні обґрунтовуючі документи, з чітким зазначенням строків проведення, меж ділянок та обсягів заготівлі, і надати їх адміністрації НПП «Гомільшанські ліси» для подальшого направлення їх на розгляд на Науково-технічній раді НПП.
Нагадуємо, що недотримання природоохоронного законодавства та режиму території парку тягне за собою притягнення до адміністративної, або навіть кримінальної відповідальності.
Інформацію та методичну допомогу в офу за адресою м. Зміїв, вул. Адміністративна, 25, або за телефоном - 05747-3-00-09.ормленні документації, в тому числі інформацію про межі функціональних зон території НПП «Гомільшанські ліси», можна отримати в приміщенні адміністрації парк.





