про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки
проєкту Стратегії розвитку Зміївської територіальної громади на період до 2027 року та Плану заходів з реалізації Стратегії розвитку Зміївської територіальної громади на період до 2027 року
1. Замовник СЕО
Замовником проєкту документу державного планування (далі — ДДП) є Зміївська міська рада Чугуївського району Харківської області. Юридична адреса: 63404, Харківської обл., Чугуївський район, м. Зміїв, вул. Адміністративна, 9. Електронна адреса: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її., тел. (05747) 3-45-23.
2. Вид та основні цілі ДДП, його зв’язок з іншими документами державного планування
Стратегія розвитку Зміївської територіальної громади на період до 2027 року та План заходів з реалізації Стратегії розвитку Зміївської міської територіальної громади на період до 2027 року (далі – Стратегія та План) є документом державного планування місцевого рівня, та розроблена на основі аналізу ресурсів Зміївської міської територіальної громади, а також селищних та сільських рад, що увійшли в її склад, за попередні роки та визначає цілі та пріоритети соціально-економічного розвитку до 2027 року, а також заходи, спрямовані на забезпечення необхідних умов для планомірного і послідовного наближення рівня життя мешканців громади до європейських стандартів.
Стратегічна екологічна оцінка( далі – СЕО) Стратегії дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та здоров’я населення, а також використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.
Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів у підготовку Стратегії з метою забезпечення збалансованого (сталого) розвитку території громади.
Стратегію розроблено з урахуванням завдань та положень інших документів державного планування, а саме:
- Цілей сталого розвитку України до 2030 року, затверджених Указом Президента України від 30 вересня 2019 року № 722;
- Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695;
- Стратегії розвитку Харківської області на 2021–2027 роки та Плану заходів на 2021 – 2023 роки з реалізації Стратегії розвитку Харківської області на 2021–2027 роки, схвалених рішенням Харківської обласної ради від 27 лютого 2020 року № 1196-VIІ;
- постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2021 року №586 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2022-2024 роки».
Стратегічні цілі та завдання на період до 2027 року:
1. Посилення конкурентоспроможності економіки громади та розвиток її інвестиційного потенціалу;
2. Соціально орієнтована громада з високою якістю життя та ефективне управління просторовим розвитком;
3. Екологічний добробут громади.
В Стратегії та Плані визначаються основні умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, в тому числі щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля.
3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедур оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)
Стратегія та План передбачає розвиток базових галузей економіки та інфраструктури життєзабезпечення та охоплює усі види господарської діяльності, а також реалізацію заходів та проєктів, спрямованих на усунення та пом’якшення дії чинників, шкідливих для навколишнього природного середовища та здоров’я населення, забезпечення екологічної безпеки, відтворення та підтримання у належному стані природних ресурсів громади.
Головними екологічними проблемами, що мають відношення до Стратегії, є: захист атмосферного повітря; необхідність відновлення та модернізація головних споруд та мереж інженерної інфраструктури (зливова каналізація, централізоване водопостачання та водовідведення), розвиток системи поводження з твердими побутовими і промисловими відходами, збереження природних рослинних ресурсів.
За кожним пріоритетним напрямком Стратегії та Плану розробляється низка заходів і проєктів, які відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», підлягатимуть оцінці впливу на довкілля.
Серед основних заходів Стратегії та Плану, що мають безпосередній вплив на навколишнє середовище, можна виділити:
- створення нових та розширенню діючих підприємств виробничо- та агропромислового комплексу;
- розвиток дорожньо-транспортної інфраструктури громади;
- покращення інфраструктури водозабезпечення та водовідведення населених пунктів громади;
- ліквідація стихійних сміттєзвалищ, удосконалення централізованої системи збирання, сортування, вивезення та впровадження сучасних методів утилізації твердих побутових відходів на основі екологічно безпечних технологій;
- проведення модернізації очисних споруд з метою зменшення антропогенного впливу на поверхневі водні об’єкти та забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності населення;
- збереження та охорона природних територій, з можливістю часткового використання в цілях рекреації і туризму, що передбачає найбільший рівень збереження природного стану наявних біоценозів та інше.
Перелічені вище основні заходи Стратегії та Плану відноситься до видів планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля у відповідності до вимог статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».
4. Розгляд ймовірних екологічних наслідків
Серед основних ймовірних екологічних наслідків, пов’язаних з реалізацією Стратегії, наступні:
а) для довкілля:
1. Атмосферне повітря – можливе забруднення від стаціонарних та пересувних джерел. Для покращення стану атмосферного повітря Стратегією та Планом розглядається можливість зменшення викидів забруднюючих речовин за рахунок впровадження заходів по охороні атмосферного повітря. Підприємствами вживаються заходи з визначення комплексу потенційних джерел і механізму фінансового забезпечення реконструкції, модернізації, технічного переоснащення та виведення з експлуатації великих спалювальних установок, а також можливості проведення комплексу режимно-налагоджувальних робіт;
2. Ґрунти – можливе забруднення, засмічення та порушення ґрунтів від неочищених господарсько-побутових стічних вод, від поверхневих вод. Основними заходами Стратегії та Плану щодо недопущення та зниження ризику забруднення ґрунтів є покращення інфраструктури водозабезпечення та водовідведення населених пунктів;
3. Поводження з відходами – можливе забруднення і засмічення ґрунтів, забруднення ґрунтових вод та інше, у зв’язку зі незадовільним рівнем збору, сортування, вивезення та видалення відходів. Основним напрямком роботи у сфері управління відходами залишається забезпечення повного їх збирання та перевезення на спеціалізовані підприємства для відповідних операцій. З метою покращення ситуації із розміщенням та захороненням ТПВ на території громади Стратегією та Планом реалізуються ряд заходів, в тому числі ліквідація стихійних сміттєзвалищ та рекультивація наявних місць видалення ТПВ;
4. Водні ресурси – можливе забруднення водних об’єктів неочищеними господарсько-побутовими стічними водами, поверхневим стоком. Основними заходами Стратегії та Плану щодо вирішення проблемних питань в цій галузі є реконструкція, будівництво мереж водопостачання, водовідведення та каналізаційних очисних споруд;
5. Здоров’я населення – можливе навантаження на здоров’я населення від транспортної інфраструктури. Стратегією та Планом передбачається провадження заходів з охорони атмосферного повітря від забруднення та захисту від шуму;
б) для територій з природоохоронним статусом – реалізація рішень Стратегії та Плану запланована за межами територій та об’єктів природно-заповідного фонду України та їх охоронних зон. Реалізація рішень Стратегії та Плану не має впливу на території з природоохоронним статусом;
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення –відсутні та не очікуються.
5. Виправданні альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено
В процесі здійснення СЕО Стратегії та Плану будуть розглянуті наступні альтернативи:
Зважаючи на комплексність рішень Стратегії та Плану, що обумовлюється необхідністю виконання стратегічних цілей, призначених для різних видів промислово-виробничої, соціальної, рекреаційної, комунікаційної діяльності, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При впровадженні заходів Стратегії, у порівнянні із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення. Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Стратегії та Плану. Разом з тим, в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки буде розглянуто наступні альтернативи: «Інерційний сценарій» - формується на основі припущень, що протягом тривалого часу вплив зовнішніх і внутрішніх факторів на стан територіальної громади залишиться незмінним, та «Песимістичний сценарій» – тобто опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження зазначеного документа державного планування.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Для розробки стратегічної екологічної оцінки передбачається:
проведення аналізу існуючих матеріалів щодо стану довкілля;
проведення аналізу існуючих даних, моніторингу стану довкілля для даної місцевості за минулі роки;
статистичний аналіз стану навколишнього середовища за минулі роки.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розгляд заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, що передбачені діючим законодавством та нормативно-правовими актами.
Стратегією та Планом передбачені заходи, для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування передбачаються наступні заходи:
- будівництво, реконструкція та капітальний ремонт мереж водопостачання, водовідведення та каналізаційних очисних споруд;
- впровадження екологічно безпечного механізму поводження з побутовими та промисловими відходами;
- розширення мережі природно-заповідного фонду та інше.
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Стратегічна екологічна оцінка буде виконана відповідно до Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», статті 5 Закону України «Про державні цільові програми», постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 106 «Про затвердження порядку розроблення та виконання державних цільових програм», зі змінами у звіті про стратегічну екологічну оцінку документу державного планування Стратегії розвитку Зміївської територіальної громади на період до 2027 року та Плану заходів з реалізації Стратегії розвитку Зміївської територіальної громади на період до 2027 року, в обсягах, визначених вимогами статті 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки подання
Зауваження і пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки документу державного планування – Стратегії розвитку Зміївської територіальної громади на період до 2027 року та Плану заходів з реалізації Стратегії розвитку Зміївської територіальної громади на період до 2027 року, подаються в електронному та письмовому вигляді до Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області, за адресою: 63404, Харківської обл., Чугуївський район, м. Зміїв, вул. Адміністративна, 9. Електронна адреса: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. з темою листа «До заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки».
Відповідальна особа: Вікторія ПЕРЕПЬОЛКІНА – начальник відділу з питань економічного аналізу та розвитку управління економічного розвитку та інвестицій Зміївської міської ради, тел. (05747) 3-42-27.
Строк подання зауважень та пропозицій 10 діб з наступного дня після оприлюднення заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки на офіційному веб-сайті Зміївської міської ради (відповідно до пунктів 4, 5 статті 10 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»).
Пропозиції та зауваження, подані після встановленого терміну, не розглядаються.
Міський голова Павло ГОЛОДНІКОВ